HTML

Justicia jelenti

Érdekességek a jog világából egy gyakorló jogász szemével.

Friss topikok

  • Justicia jelenti: @Nyomek: Persze, aki okos és körültekintő, az meg tudja védeni magát. Csakhogy nem mindenki olvass... (2013.11.11. 00:34) Vigyázat, Csalók!
  • Justicia jelenti: ACTA Előzmények 2006-ban, hivatalosan Japán előterjesztésére indult meg a WTO egyes államai, az... (2012.07.04. 18:17) Hello Demokracy, Goodbye ACTA

Címkék

2013.11.09. 01:43 Justicia jelenti

Vigyázat, Csalók!

Vigyázat csalok, mondta mindig Rodolfó, aki a TV hőskorában, a fekete-fehér képernyőkön keresztül igyekezett a bűvész mesterséget közismertté tenni. Jóindulatú figyelmeztetése az új médium, az Internet korában némi átértelmezéssel ma nagyon is aktuális:

Vigyázat! Csalók!

Ezen a blogon időről időre az interneten tapasztalható vitatható marketing fogásokról, megtévesztő eljárásokról, csalásokról is írok, így szeretném a felhasználókat figyelmeztetni annak érdekében, hogy élvezzék és használják az internetet, és kerüljék el a keserű csalódásokat azzal, hogy felvilágosodottan, okosan kattintanak a felkínálkozó lehetőségekre.

Most két ilyen történetet osztok meg:

1. Ingyen szállás?

A napokban emailen keresztül felhívást kaptam egy kérdőív kitöltésére. Most nem szeretnék a kéretlen üzleti levelek jogellenességével foglalkozni, mivel ezúttal inkább egy más jellegű, jogszerűségében megkérdőjelezhető kereskedelmi gyakorlatra szeretném felhívni a figyelmet.

Az említett e-mail egy környezettudatossági felméréssel kapcsolatos kérdőív kitöltésére szólított fel, azzal, hogy az erre fordított 5-6 perces munkámat egy két-éjszakás, ingyenes szállodai tartózkodásra szóló voucherrel jutalmazzák, amelyet a kérdőív befejezését követően azonnal megkaphatok.

Mivel a környezetvédelem témája amúgy is szívügyem, nosza nekiveselkedtem hát a kitöltésének. Nem tagadom, hogy buzgalmamat az ingyen szállás ígérete igencsak fokozta!

Igen egyszerű kérdésekre kellett választ adom: mint, pl. hogy elzárom-e a vizet fogmosás közben, vagy lekapcsolom-e a villanyot azokban a szobában, ahol éppen nem tartózkodom. A befejezést követően az előzetes igéretknek megfelelően megkaptam lehetőséget a szállodai tartózkodásra jogosító voucher igénylésére. Az oldalon a továbblépésre mutató link mellett ugyan apró betűvel ott szerepelt a "Szabályzat" flirat, a link azonban nem működött.

Tovább léptem tehát a szállodai vouchert igénylő oldalhoz, ahol az adataim beírását követően kiderült, hogy a számunkra már korábbról jól ismert szolgáltató voucherét kaphatom kézhez, 3.900.-Ft megfizetése ellenében.

A magyar piacon négy-öt éve működő szolgáltatás akár korrekt is lehetne, hanem tévesztenék meg hirdetésekben a fogyasztókat azzal, hogy ingyenes szállás lehetőségeket kínálnak, és csak az apró betűs részben lehet arról értesülni hogy az ingyenes éjszakákat kötelező, az érintett szálloda által megszabott, nem túl olcsó félpanziós költség megfizetésével lehet csak igénybe venni. Mindezekhez tartozik még az szolgáltatás igénybevételére fljogosító voucher kézbesítési díja, amely jelenleg 3.900 Ft összeget jelent. Ha ellátogatunk a rendszerben résztvevő szállodák honlapjaira, kiderül, hogy az általuk hirdetett akciós, félpanziós ellátással kínált csomagok ára ugyanannyi, mint az "ingyenes "éjszakák mellett kötelezően igénybe vett félpanziós elátás költsége. És mindennek igénybevételéhez nem kell a közvetítő szolgáltató számára a további költséget, közel 4 ezer forintot kifizetni.

A vitatható kereskedelmi gyakorlatot folyatató cég folyamatosan aktív, olykor agresszív direkt marketing kampánnyal keresi meg a fogyasztókat, a látszólag eltérő feladóktól érkező e-mailekben többnyire arról értesítve a címzettet, hogy sorsoláson szerencsés nyertes lett, és nem kell mást tennie, csak egy válaszban igényelnie a nyereményét.

Idézetek néhány ilyen levél tartalmából:

"Tisztelt Címzett!

Kiválasztottuk Önt, mivel azok közé tartozik, akik tapasztalattal
rendelkeznek az egyéni turizmus területén.
Hogy kiemeljük az Ön kivételes státuszát, kiutaltunk Önnek egy
EGYEDI KÓDOT, amit DUPLÁN használhat fel.
A kód 7 napig érvényes.

III. Forduló/ Hiv. sz. 43842/ 13 (HU)
4543/III/13 (HU) SZ. MEGHÍVÓ"

.....................................................................................

"Tisztelt Hölgyem!

Van szerencsénk tájékoztatni, hogy az Európai Unió lakosainak körében végzett, az Ökológiai Tudatosság Vizsgálatára irányuló felmérés III. Fordulójának keretében az e-mail címe bekerült azok közé a kiválasztott címek közé, akiknek az alábbi meghívó el lett küldve. 

Amennyiben ez lehetséges, kérjük, szenteljen néhány percet a kérdőív kitöltésére, és válaszoljon őszintén a kérdésekre. Az Ön véleménye teljesen névtelen lesz, és segít nekünk abban, hogy megalkossuk az Európai Unió egyes országaiban lakók ökológiai tudatosságának profilját, ami ennek a programnak a célja. Kérjük, vegyen részt. Minden szavazat számít.

A részvételért cserébe biztosítunk Önnek egy, a Szponzortól származó jutalmat"

.......................................................................................
Üdvözlöm,

tudja-e, hogy tart az Ingyenes Szállások Őszi Promóciója? Azok, akik MOST élnek a Promócióval, elmehetnek bármelyik hotelbe a katalógusban lévők közül, és élhetnek a térítésmentes elszállásolásopciójával.

KAP EGY KIUTALÁST

10 ÉJSZAKÁNYI TÉRÍTÉSMENTES 
ELSZÁLLÁSOLÁST 2 FŐ RÉSZÉRE"


Senki kedvét nem szeretném elvenni attól, hogy az ingyenes, ám kötelező fogyasztáshoz kötött szállás lehetőségével éljen. De tegye ezt úgy, hogy közben a vonatkozó jogszabályokat, és a vele szemben folytatott kereskedelmi gyakorlatot ismerve hozza meg döntését.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény melléklete szerint tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlat:

"20. Az áru "ingyenes", "díjtalan", "térítésmentes" vagy hasonló jelzőkkel való leírása, ha a fogyasztónak a kereskedelmi gyakorlatban való részvétellel és az áru birtokbavételével, illetve fuvarozásával összefüggő elkerülhetetlen költségeken felül bármit is fizetnie kell."
"31. Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni, vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt vagy egyéb előnyhöz jutni, miközben valójában nincs ilyen nyeremény, illetve előny, vagy a nyeremény, illetve egyéb előny érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött."


A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatti eljárás a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik, amely a jogsértés megállapítása esetén pénzbírsággal sújthatja a vállalkozást.

2. Céges hirdetések

Önökkel is előfordult már, hogy lelkes, kissé gyorsan beszélő, kedves hangú hölgyek hívták fel telefonon azzal, hogy egyedülállóan olcsó internetes hirdetési megjelenési lehetőséget kínálnak az általuk fenntartott internetes cégjegyzékben, igen gyakran azzal az ígérettel, hogy a GPS-ben is feltüntetik a cégük elérhetőségét? Mert a velem igen. Sőt nemcsak a velem, a múltkoriban egy ügyben ugyanilyen történettel keresett meg egy ügyfelem.

Ügyfelem betéti társaságának hirdetése céljára el is fogadta a telefonon felkínált ajánlatot, és szóbeli szerződést kötött a céggel az interneten történő megjelenésre. A hirdetési díjat, amely körülbelül évi 20- 25 ezer forint volt, ügyfelem ki is fizette a másnap érkező futárnak, számla ellenében. Majd pár hónappal később telefon hívást kapott, amelynek során jelezték felé, hogy a következő részletre vonatkozó számlát ismét futárral küldik ki részére, és kérik azt készpénzben kiegyenlíteni. Ügyfelem gyanútlanul igent mondott, gyanakodni csak akkor kezdett, mikor néhány hét múlva ismét kapott egy telefon hívást egy, a megtévesztésig hasonló nevű cégtől azzal, hogy a közöttük fennálló szerződés alapján fizetési kötelezettsége áll fenn, és kérik azt a futárral kézbesített számla alapján készpénzben kifizetni. Ügyfelem akkor már tiltakozott, hivatkozva arra, hogy korábban már teljesített. Az ügyintéző értetlenkedett hogy részükre bizony nem történt fizetés. Ügyfelem ekkor kérte a közöttük fennálló szerződést írásban megküldeni, illetve azt a hangfelvételt, amely tanúsítja, hogy közöttük szóbeli szerződés jött létre. Ezt követően további követeléssel az adott cég már nem lépett fel, természetesen a szerződést vagy a hangfelvételt sem küldte meg, viszont folyamatosan érkeztek ügyfelemhez további telefonhívások, egymáshoz a megtévesztésig hasonló nevű, azonos tevékenységi körű, az interneten céges katalógust, "cégjegyzéket" fenntartó cégek részéről, mindannyiszor arra szólítva fel őt, hogy a korábban telefonon megkötött szerződés alapján készpénzben fizessen a futárral küldendő számla alapján. Ügyfelem ekkor már feljegyzést vezetett az érintett cégekről, amelyekkel soha nem állt szerződéses kapcsolatban, és amelyek soha semmilyen online megjelenést, hirdetést, céges katalógusban történő megjelenést nem biztosítottak cégének.

Ügyfelem feljegyzései alapján utánanéztem a cégjegyzékben az érintett cégeknek, és azt találtam, hogy az egymáshoz megtévesztésig hasonló cégek mögött különböző tulajdonosok, ügyvezetők, eltérő székhelyek állnak, tehát semmilyen kapcsolatot nem lehet a cégjegyzék alapján a társaságok között kimutatni.

Az egymástól független cégek érdekes módon azonos üzleti gyakorlatot folytatnak, hiszen valamennyi on-line céges katalógust ("cégjegyzéket") vezet, és mindegyik a futárral kiküldött készpénzes számla alapján azonnali készpénzes fizetésben történő teljesítést követel.

Ugyanezt a gyakorlatot magam is tapasztaltam, mivel én is kaptam olyan telefonhívásokat, amelyekben a soha meg nem kötött szerződések alapján, a soha nem teljesített szolgáltatás ellenértékét a másnap futárral küldendő számla alapján készpénzben kérték kiegyenlíteni.

Miután többször határozottan visszautasítottam az ilyen jellegű felszólításokat, a telefonhívások elmaradtak, és ugyanezt tapasztalta Ügyfelem is.

A rejtélyes esetekre nem tudok magyarázatot adni, de ezzel a történettel szeretném a kedves felhasználók figyelmét felhívni arra, hogy az igen terjedő gyakorlat, a telefonon történő szerződéskötések esetén legyen Önöknél egy füzet, amelybe jegyezték le a telefonon elhangzottakat, különösen a szerződést kötő cég adatait (név, cím, telefonszám, és a beszélgetést folytató ügyintéző neve), követeljék az írásba foglalt szerződés megküldését és mindaddig ne fizessenek, amíg a szerződést kézhez nem kapják.

11 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://justiciajelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr135621475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fairplay50 2013.11.09. 10:40:41

A másik oldal szereplőjeként érintettként mondok most véleményt, az Első Magyar Internet Szaknévsor Kft. egyik tulajdonosaként. Sajnos mi is folyamatosan szembesülünk az ilyen elfogadhatatlan, piacromboló átveréses gyakorlattal. Meglepő ugyanakkor, hogy sokan csak akkor kapnak észbe, amikor már késő és az ilyen-olyan szaknévsornak nevezett csaló cégek lehúzták őket. Érdekes módon, azt látjuk, hogy a megtévesztetteknek fogalmuk sincs kivel, milyen céggel és miről szóló szerződést kötöttek. Naponta több a fenti eset miatt született email-t kapunk, amiben nálunk reklamálnak, mivel ugye ők úgy tudják, hogy a szaknévsorral, vagy a yellowpages-el kötöttek szerződést, tehát nekünk írnak. Sajnos a mai napig nem volt képes semelyik kormányzat megszüntetni/jogilag kellő módon szabályozni ezeket a jelenségeket, de ugye ilyen a hírhedt termékbemutatós üzlet is, amit most végre talán megfelelő keretek közé szorítanak. Azért az nagyon meglepő számunkra, hogy a mai ínséges időkben felelős cégvezetők hogyan képesek egy telefon beszélgetést követő kp-s számlát futárnak kifizetni mindenféle szerződés és teljesítés ismerete nélkül. Két kattintással meg lehetne bizonyosodni az adott cégről, hiszen az ilyen üzleti gyakorlatot folytató cégek (ál)weboldalain semmiféle elérhetőség (cím, telefonszám, stb.) nem szerepel. És további egy kattintással megtalálható az immár 17 éves cégünk által üzemeltetett www.yellowpages.hu vagy www.szaknevsor.hu oldal, ahol világosan látható hogy a cég alapadatai ingyenes regisztrálhatóak oldalainkra. Mi csak a további esetleges plusz szolgáltatások megrendelése esetén kérünk pénzt, természetesen szerződéssel és átutalásos számlával. Az már csak hab a tortán, hogy a nálunk jelenlévő cégek adatai szerződésünk alapján bekerülnek a két nagy mobiltelefonos navigációt gyártó cég (Route 66, Nokia) POI-ai közé is, lévén cégünk azok egyetlen magyarországi hivatalos POI szolgáltató partnere.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.11.09. 22:59:16

@fairplay50:
"Azért az nagyon meglepő számunkra, hogy a mai ínséges időkben felelős cégvezetők hogyan képesek egy telefon beszélgetést követő kp-s számlát futárnak kifizetni mindenféle szerződés és teljesítés ismerete nélkül."

Igen, ezt én sem értem.
Engem is folyton basztatnak mindenféle "cégek" ilyen-olyan ajánlatokkal, és érdekes módon amikor mondom nekik, hogy mailben küldjék el mit akarnak, EGYIK SEM küld semmit, és hála égnek nem is keresnek többet.

Azt nem tudom, hogy mikor tanulják meg az emberek, hogy nincs ingyen semmi, még a lottóért is fizetni kell, hogy esetleg nyakába hulljanak a százmilliók.

Dr. K.H.G. 2013.11.10. 00:33:26

Speciel a "Vigyázat, csalók!" szlogen nem Rodolfóé, hanem Vágó Istváné:
www.libri.hu/konyv/vigyazat-csalok.html

Alaister Grand 2013.11.10. 01:53:12

A hadarós hölgyek. Na igen.
Pár hete egy olyan hívott fel... komolyan elgondolkodtam azon, hogy megkérdezem, hogyan kapta meg ezt a munkát.
A nőnek recseg-károgó bilihangja volt, és olyan beszédhibája, hogy talán szemtől szembe se értettem volna meg egykönnyen, mit beszél. Harmadszori ismételtetésre sem sikerült érthetően kimondania sem a saját nevét, sem a cégét. Először azt hittem, biztos azért, mert ezeket tanítják, hogyan hadarják el úgy a cégnevet, hogy érthetetlen legyen. De aztán elkezdte a mondókáját, és akkor már tagadhatatlan volt, hogy tkp beszédképtelen.
Máig nem tudom, mit akart. De a kvartyogó károgása valahogy nem keltette fel a termék iránti érdeklődésem. :)

Nyomek 2013.11.10. 07:52:48

Hogy micsoda módszerek vannak! Most, hogy már van internet, meg posta, telefon, ilyenek történnek?
Nem tudom, hogy sírjak-e vagy nevessek.
Elmondom, hogy engem legutóbb hogyan b@sztak át:

Vasárnap reggel ránézek az indexre, látom, hogy Rodolfó klasszikusát átértelmezik. Na, odakattanok.
Már a bevezetőben folyik a vér és dől a bölcsesség.
Két izgalmas esetnek nézünk elébe, már izzad a tenyerem. Csak úgy okádja a blogger a tanulságokat.
1. El kell olvasni a szerződési feltételeket. Nem kell mindent elhinni. Ha gyanús valami, ne foglalkozz vele. Okosan kell internetezni. Légy okos, ne pedig hülye. A hülye rossz, az okos jó.

2. Még az okos cégvezetők is bedőlnek a trükköknek, képzeld akkor, hogy veled, a butával hogy kib@szhatnak!

Mindez ijesztően terjedelmesen, dagályosan.

Az első komment pedig a bölcs, igazságos és végtelenül tisztességes "szakmabelitől" priceless!!!!

A kedves bloggernek ajánlom az oravecznóra jelenség tanulmányozását a semmitmondó bejegyzések hatékonyabb generálása érdekében.

Én is levonom a konzekvenciát:
hanyagolni kell a figyelemfelhívó indexes blogboxokat, különösen, ha azok arról szólnak, hogy hogyan hanyagoljuk a figyelemfelhívó blogboxokat.

NekemNemEzKell 2013.11.10. 09:35:32

@Dr. K.H.G.: Nagyon rosszul tudod! Vágó kis ovodás volt, amikor már Rodolfó ezzel e szlogennel jelentette be a mutatványa megkezdését: " Vigyázat, csalok!" ( 1950-es évek vége,1960-as évek legeleje....) Ez annyira megmaradt az emberekben, hogy Vágó ezt a szlogent használta fel! Tehát mint annyi más, ez sem Vágó találmánya. Ha nagyon gonoszkodnék ezt is mondhattam volna: Vágó lopta szlogent! De én ilyet nem mondok.

Dolgozónép 2013.11.10. 09:36:22

A "Vigyázat, csalók!" valóban Vágó Istváné. Rodolfó ugyanis nem azt mondta: "csalók!" hanem: "csalok!". Mármint ő, személyesen. Azért kellett a kezét figyelni. Egyébként a KKV-k nagyon könnyen megelőzhetik, hogy csalás áldozatává váljanak: a Transzli Stúdióra kell bízni a hirdetéseket. Egyrészt ingyen van, nem kerül semmibe,és ők ráadásul kiszürik a csalási kísérleteket is.

Dr. K.H.G. 2013.11.10. 10:07:12

@NekemNemEzKell: Kezemben van Vágó könyve. Amit te itt leírsz, az benne van a könyv bevezetőjében, kiegészítve azzal, hogy Rodolfo bevallotta a csalást, a csalók pedig nem.

na__most__akkor 2013.11.10. 10:18:48

"Vigyázat, csalok" - Rodolfo
"Vigyázat, csalók" - Vágó

Manapság, amikor a blogok tele vannak nem-magyar lusta disznókkal, akik nem törődnek a magyar nyelvvel - és nem kapcsolnak át magyar ékezetre - nem csodálkozom, hogy ez még probléma...

Persze, van aki nem is érti a különbséget.

Tudom, "céges internet", "mobilról írok", "külföldről írok" - hazugságok.

Három unokám él Hollandiában.
Az otthoni gépeiken kapásból kapcsolják a holland/angol/magyar billentyűzetet, attól függően, hogy kinek írnak. A legidősebb 14 éves.

Az iskolában a tanító néni segített beállítani a magyart. Meg a pakinak a pakisztánit...

Justicia jelenti 2013.11.11. 00:28:03

@fairplay50: Természetesen vannak tisztességes szereplők is a piacon, akiknek a jó hírnevét még nagyobb mértékben rontják a csaló versenytársak, mint amekkora kárt okoznak a becsapott hirdetőknek.
Valóban szükség lenne itt is határozottabb jogi környezetre!

Justicia jelenti 2013.11.11. 00:34:28

@Nyomek: Persze, aki okos és körültekintő, az meg tudja védeni magát. Csakhogy nem mindenki olvassa el az apróbetűket előre, pláne akkor nem, ha erre nem is nyílik lehetősége. Éppen erről szól a fogyasztóvédelem, mivel már a jogalkotók is felismerték, hogy bizonyos helyzetekben elég nehéz megalapozott döntést hozni, tájékozódni, különösen ha sürgetik az embert, és azt akarják elhitetni vele, hogy csak most, kivételesen, akciós a lehetőség, de gyorsan kell döntenie. Nyilván ezt a technikát a reklámpszichológusok tanítják, és valljuk be, hatásos!
süti beállítások módosítása